Etapa 13. Villamiel - Sabugal. 56 km, 874 m desnivell.
![]() |
Camí a Portugal i aigua pel viatger |
De la província de Cáceres a la de Salamanca travessant una altra vegada la Sierra de Gata i el Sistema Central. Des de Navafria vull passar a Aldeia do Bispo però no és fàcil. No trobo indicadors fins un camí rural, pintat a mà i en lloc d'un bar té una abeurador per ovelles. A la carretera no hi ha indicacions fins les senyals d'entrada a Portugal. Contrasta amb el control de fa poques setmanes amb la prohibició de traslladar-se entre comunitats.
![]() |
A la frontera no hi ha ningú |
El camí fins a Sabugal segueix la base de la Serra de Malcata, continuació de la serra de Gata. Una zona protegida amb molts generadors eòlics i algunes restes dels últims incendis. Puja i baixa fins a Sabugal, un poble gran i antic amb tots els serveis. Forma part del que era la Beira Alta, té un castell medieval, amb torre d'homenatge pentagonal, i el riu Côa que té una zona d'esbarjo molt agradable.
![]() |
Portugal és líder en generació eòlica |
Espanya i Portugal són dos veïns que viuen d'esquena, per la prevenció que té Portugal a un veí tan gran i que ha vist sempre com abusador.
![]() |
Riu Côa al seu pas per Sabugal |
La gent en canvi està molt propera, és difícil a Portugal practicar el meu portinyol perquè molta de la gent que trobo parla un castellà molt correcte. En canvi als restaurants, informacions culturals o turístiques, tot està escrit en portuguès, amb complement al francès o al anglès però mai al castellà.
![]() |
Sabugal i el seu castell pentagonal |
La següent etapa serà fins Monfortinho, rodejant la Serra da Malcata i tornant a Espanya per la província de Càceres.
Etapa 14. Sabugal - Termas de Monfortinho. 84 km, 987 m desnivell.
![]() |
Electricitat de l'aigua i del vent a la Serra da Malcata |
La ruta rodeja la reserva natural, els desnivells no són tan alts com a les etapes anteriors i continua un puja i baixa entre generadors eòlics i pantans.
![]() |
Primavera i muntanyes portugueses |
Segueixo carreteres secundàries i sense tràfic dels districtes de Guarda i Castelo-Branco, marcades per la proximitat de la muntanya i d'Espanya.
![]() |
Monsanto, el poble més portuguès de Portugal |
![]() |
Canons de Monsanto vigilant a l'enemic de l'est |
L'etapa acaba a les Termes de Monfortinho, a pocs quilòmetres de la frontera amb Cáceres. Turisme termal encara buit. Només hi ha dos hotels oberts, i al meu sóc l'únic client. Les termes només donen els serveis amb reserva per internet i tots esperen que a principi de juliol el món torni a ser com abans.
![]() |
Termes de Monfortinho, esperant que els clients tornin amb la nova normalitat |
Etapa 15. Termas de Monfortinho - Plasencia. 99 km i 804 m desnivell.
L'última etapa és de tornada, cap a l'est i fins a Plasencia. El motiu és que no hi ha trens que travessin de Portugal a Espanya. L'únic és un tren el dia que va d'Oporto a Vigo, tots els altres han estat anul·lats per part d'Espanya que ha dedicat tots els seus recursos a l'AVE. Això m'obliga a anar amb la bicicleta fins a Plasencia, què és una ciutat molt interessant, i allà agafar el tren per començar la tornada a través de Madrid fins a Barcelona.
![]() |
Coria. Descans a la vora del riu Alagón |
La frontera entre els dos països és pobre i sense grans pobles. Em despisto i i no tinc més remei que anar pel que va ser una carretera nacional en la que circulen escassos i grans camions cap a Portugal.
Coria és la ciutat al mig de l'etapa. Quan els cristians van arribar-hi, ja estava al mapa, amb construccions fetes per romans, emirs i califes, hi van fer una catedral i va continuar important gràcies a la riquesa de la vall del riu Alagón.
![]() |
Alagón des de la vella Coria |
Les carreteres nacionals saltaven els pobles i això les feia avorrides. Passat Coria, torno a carreteres petites, de poble en poble i estupendes. Com més petita l'administració responsable, millor. Les provincials millor que les autonòmiques, però les meves preferides son les de la Confederación Hidrográfica del Tajo.
![]() |
Dehesas i lluny les muntanyes del sistema Central |
A mida que passa el dia, la previsió de tempesta es concreta, apareixen els primers llamps i trons, cau poca pluja però el vent augmenta i m'obliga a forçar la màquina per arribar a Plasencia abans que caigui el xàfec.
![]() |
Qui paga i qui mana |
Plasencia es un bon final de viatge. La segona ciutat de la segona província més gran d'España. Te de tot, fins i tot dos catedrals, una vella i una nova, però les dos molt antigues. Ara atreu població, molta immigrant, després de segles d'emigrar per una vida millor. Matant indis i construint imperis, o buscant feina a Madrid, Barcelona o Alemania.
![]() |
Plasencia. Catedrals vella i nova. Més catedrals que feligresos |
Ha sigut una bona ruta.
13 dies pedalant i 2 pujant muntanyes, 1030 kilòmetres, 17803 metres desnivell.
Sistema Central, que vol dir les serres de Alto Rey, Ayllón, Guadarrama, Paramera, Gredos, Béjar, Francia, Hurdes, Gata i Malcata. Molts colls i dos grans cims. Almanzor, de 2591m i Peñalara de 2428m.
7 províncies espanyoles i 2 portugueses.
1 roda punxada, 2 caigudes, 1 tall de digestió, algunes rampes i moltíssims grans moments. Gran país i grans persones que es poden llegir pedalant.
![]() |
Plasencia divendres al vespre. Els joves prenen posicions a la Plaza Mayor |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada